OTVARANJE: četvrtak, 12. ožujka 2020. u 20:00
NMG@PRAKTIKA, Klub KOCKA
Dom mladih Split, Ulica slobode 28
RAZGOVOR S KUSTOSICOM O PROJEKTU „GIF and Architecture: Visual Practice as Critique“ održat će se u četvrtak, 12. Ožujka u 19 sati u Galeriji kluba Kocka.
O RADU:
Fokus topografskih istraživanja proteže se od najvećih obilježja površine Zemlje do onih najmanjih koji utjelovljuju lokalnu povijest i kulturu. Kao takav, odnosi se na promjene gradova, njihov rast, smanjenje, rušenje, zelenilo. Izložba Suvremena topografija odnosi se na ove najmanje jedinice, koje se privremeno protežu od rušenja Pruitt Igoe 1972. godine, preko zemljovida koji prikazuju ISIS teritorijalnu kontrolu od siječnja 2014. do najnovijih djela arhitekata i umjetnika. Osim dva arhivska rada, izložba uključuje 15 sudionika_ica, prikazujući animirane GIF-ove koji su u većini slučajeva vizualni segmenti njihovih većih projekata. Izložba se fokusira na ovaj format, jer se radi o dokumentarnoj fotografiji i manipuliranoj slici, koja može predstavljati promjene prostora i istovremeno je vezana za kibernetički prostor.
Zemljopisno, izložba se okreće Maldivima, Meksiku, Siriji i gradovima Berlinu, Kairu, Yerevanu, St Louisu, Rijeci (Europskoj prijestolnici kulture 2020.), Novom Sadu (Europskoj prijestolnici kulture 2021.), Splitu, Beogradu. Trg Tahrir u Kairu vidljiv je prije, tijekom i nakon prosvjeda 2011. godine koji su smaknuli egipatskog predsjednik Hosnija Mubaraka. Ove slike javnog prostora se sažimaju u GIF-u koje je izradio urednički tim Creative Time Reports. Javni prostor kao mjesto demonstracije ideologija i borbi ponovno je u fokusu s animiranim GIF-om koji predstavlja intervencije u Peristilu, središnjem trgu Dioklecijanove palače koja je nakon pada Rimskog carstva postala grad Split u Hrvatskoj. GIF je izradio tim Vizkulture, portala za vizualnu umjetnost i kulturu, i prikazuje preklapanje Crvenog Peristila (1967.), Crnog Peristila Igora Grubića (1998.), Žutog Peristila koji je pokazao kako je Split kapitaliziran i monopoliziran (2009.) i Zelenog Peristila kada je trg lokalni zeleni pokret prekrio umjetnom travom (2015.). Dva animirana GIF-a su specifične kritike urbanističkog planiranja i kulturne politike u Beogradu. Nikola Silić je pretvorio pročelje Narodnog muzeja u video igricu, budući da su institucija i zgrada tada 15 godina bile pod rekonstrukcijom, a Muzej je tek nedavno otvorio svoja vrata javnosti. Luka Tilinger mijenja grb grada Beograda, zamjenjujući tvrđavu s kućom karata i animirajući vodu kao referencu na projekt Belgrade Waterfront.
Osim masovnih prosvjeda, rušenja gradova i njihove spektakularizacije, Suvremena topografija tematski uključuje tri djela iz povijesti arhitekture. Berlinski Bierpinsel toranjski restoran, jedan od najprepoznatljivijih brutalističkih orijentira u Njemačkoj, 1976. godine sagradili su arhitekti Ursula i Ralph Schuler, a 2010. godine ga je nekoliko umjetnika slikalo povodom ponovnog otvaranja. Sovjetski modernizam u Yerevanu Nineveh Khachatryan i Levona Kirakosyana obuhvaća nekoliko povijesno važnih zgrada / kompleksa, od kojih je jedna Palača mladih koja je izgrađena krajem 1960-ih i srušena 2006. godine kako bi se stvorio prostor za hotel s pet zvjezdica. Željeznički kolodvor u Novom Sadu (1964.) bio je mjesto gdje građani mogu napisati svoje haiku pjesme inspirirane arhitekturom. Igor Vukičević je u ožujku 2018. stvorio GIF za otvoreni poziv za ovaj događaj koji je bio referenca na događaj iz 2014. godine kada je kolodvor proslavio 50. rođendan i kada je jedna od čekaonica pretvorena u galeriju za haiku pjesme, crteže i fotografije.
Izložba također uključuje dva projekta promjenjive arhitekture – modularno priuštivo stanovanje Tatiana Bilbao studija i Flexible Bauhaus Penda arhitekata. Dva su djela koncipirana u sklopu programa EPK 2020. u Rijeci – Asimilacija Ide Križaj Leko i Dječja kuća Saše Randić koja je dio reanimacije starog tvorničkog kompleksa Rikard Benčić. Bureau Spectacular (Spektakularni ured) i Joseph Henry Kennedy Jr. usredotočili su se na teoriju arhitekture. Još jedna primitivna koliba Spektakularnog ureda je unutarnja „kućica na drvetu” koja odražava pojam primitivne kolibe koju je 1753. predložio francuski filozof Marc-Antoine Laugier. Vjerovao je da bi se arhitektura trebala vratiti na svoje podrijetlo i utjeloviti osnovne, prirodne osobine, koje su u to vrijeme bile u suprotnosti s dominantnim baroknim stilom. Konceptualni projekt Joseph Henry Kennedy Jr. „nije ni crtež ni model, već hibridni medij prikazivanja koji kombinira detaljne konvencije crteža, planova, dionice i nadmorske visine s tjelesnošću modela prezentacije.” Plivati ili potonuti: plutajuća budućnost Maldiva Mayanka Thammalle daje rješenje za očuvanje staništa koje je osuđeno na uništenje rastom razine mora u 21. stoljeću.
Izložba na taj način uključuje djela arhitekata, umjetnika i urednika, od kojih su svi koristili animirane GIF-ove za prezentaciju svojih djela vezanih za prostorne probleme. Animirani GIF je medij koji je simptom de-teritorijalizacije kada se brišu granice između vremena i prostora. Istodobno, ima sposobnost dokumentiranja promjena u povijesti, utjelovljenja progresivnih arhitektonskih koncepta i daje kritičko razmišljanje o društvenoj stvarnosti. Ukratko, on ima sposobnost predstaviti promjene u topografiji, one najmanje promjene koje mogu uveliko utjecati na život.
O KUSTOSICI:
Sonja Jankov (1985) nezavisna je likovna kritičarka i kustosica, trenutno doktorantica na Interdisciplinarnim studijama Teorije umetnosti i medija. Kao kritičarka, surađuje sa Savezom udruženja likovnih umetnika Vojvodine (od 2018), a prije toga je pisala za mjesečnik Kulttura (2018), onlajn časopis za arhitekturu Pogledaj.to (2016-17), časopis Nova misao (od 2010) i portal B92 (2012-2015). Volontirala je i radila u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine (2012-2015), surađivala je sa brojnim institucijama u regiji, kao i sa nezavisnom scenom. Imala je do sada devet samostalnih izložbi (Bukurešt, Zagreb, Beograd, Novi Sad, Užice) i četiri samostalne kustoske izložbe: Suvremena topografija (Pogon, Zagreb), Post-arhiva savremene umetnosti (Remont, Beograd), GIF i gradovi (KCB, Beograd) i GIF i javni urbani prostori (Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka). Njena praksa i istraživanje se fokusiraju na odnos između modernističke arhitekture i suvremenih umjetničkih praksi. Objavila je nekoliko znanstvenih radova na tu temu. Živi u Novom Sadu.
Izložba se realizira kao dio nezavisnog kustoskog i edukativnog projekta „GIF and Architecture: Visual Practice as Critique“.
KUSTOSICA: Sonja Jankov
AUTORI: Arhitektonski kolektiv (HRV), Tatiana Bilbao Estudio (MEX), Bureau Spectacular (USA), Creative Time Reports (USA), iHeartBerlin (DEU), Joseph Henry Kennedy Jr. (USA), Nineveh Khachatryan & Levon Kirakosyan (ARM), Ida Križaj Leko (HRV), Adrian Lopez (ESP), Penda Architects (CHN / AUT), Saša Randić (HRV), Nikola Silic (SRB), Mayank Thammalla (NZL), Luka Tilinger (SRB), Vizkultura (HRV) i Igor Vukičević (SRB).
KUSTOSICE PROGRAMA NMG: Natasha Kadin, Tina Vukasović Đaković, Ivana Vukušić
DIZAJN: Nikola Križanac
POSTAV I DOKUMENTACIJA IZLOŽBE: Tihana Mandušić
DONATORI: Ministarstvo kulture RH, Grad Split, Splitsko-dalmatinska županija
MAVENU PODRŽAVA: Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, PDM, MKC
http://pdm.hr/nmgpraktika-suvremena-topografija-predavanje-i-otvaranje-izlozbe/
https://www.culturenet.hr/default.aspx?id=96571