ŠKOLA KRITIKE VIZUALNIH UMJETNOSTI 2021.

Kolektivno / konektivno

Inicijalni blok susret: 12. i 13.11. 2021. Razred, Dom mladih Split i online (od 17 do 19 sati)

Škola kritike vizualnih umjetnosti novi je program izvaninstitucionalne edukacije koji udruga Mavena realizira jednom godišnje. Cilj Škole usmjeren je edukaciji mladih povjesničara_ki umjetnosti, umjetnika_ca te drugih zainteresiranih kulturnih radnika_ca. Škola želi potaknuti širu raspravu o programima i praksama u polju vizualnih umjetnosti u lokalnom kontekstu, ponuditi alate za razumijevanje i raspravu o aktualnim translokalnim fenomenima i tendencijama u vizualnim umjetnostima te afirmirati i evaluirati programe koje provode udruga Mavena i udruge koje rade u Domu mladih, kao i svu nezavisnu umjetničku produkciju i prezentaciju vizualnih i novomedijskih umjetnosti u Domu mladih Split i šire. Tijekom radionice polaznice_i raspravljaju i eksperimentiraju s raznim vidovima kritičkog pisanja o vizualnim umjetnostima te produciraju tekstove za objavu u relevantnim domaćim medijima o umjetnosti i kulturi.

Ovogodišnja Škola kritike vizualnih umjetnosti naziva Kolektivno / konektivno bavit će se paradoksima i potencijalima digitalnog obrata u vizualnim umjetnostima, kao i načinima na koji digitalno mijenja (ili ne) načine produkcije, posredovanja i recepcije vizualnih činjenica, potencijalno stvara prostore za nove subjektivnosti, istraživanja, razmjene i solidarizacije. Jesu li recentna ukidanja socijalnog kontakta i javnih događanja uslijed pandemije COVID-19 i dodatnih prelazaka kulturnih sadržaja na konektivno stvorila dodatni jaz između umjetnosti i života ili upravo suprotno, nova polja recepcije i afirmacije kolektivnosti? Kakve procijepe u svemu tome nalazi kritika vizualnih umjetnosti-lokalno/translokalno i nadilazi li (ukoliko da, kojim alatima) polje usko-stručne rasprave u ovom vremenu tzv. sveopće digitalizacije / ‘popularizacije’?

Voditeljica ovogodišnje Škole kritike vizualnih umjetnosti, Ivana Meštrov, kustosica je i povjesničarka umjetnosti, suosnivačica udruge za suvremene umjetničke prakse Slobodne veze. Jedna je od kustosica 41. Splitskog salona te recentnog Ostrale bijenala – Atemwende / Mijena daha održanog u Dresdenu kroz ljeto 2021. Članica je lokalne podružnice međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA, dugogodišnja kritičarka-suradnica radijske emisije Triptih HR3, autorica brojnih stručnih i problemskih tekstova te urednica nekoliko knjiga i časopisa o vizualnim umjetnostima. Na radionici je predviđeno sudjelovanje vizualnih umjetnica koje su obilježile ovogodišnju jesenju programsku sezonu udruge Mavena, Nine Kurtele i Slatke konceptualne umjetnice te nekolicine kolega_ica kustosa_ica, istraživača_ica i kritičara_ki.
Uz uvodni susret u mjesecu studenom 2021., predviđen je jedan blok Zoom susret u mjesecu prosincu 2021. te zaključni susret u siječnju 2022.

Škola kritike vizualnih umjetnosti besplatna je za sve sudionike_ce, moguće ju je pohađati online ili uživo (Razred, Dom mladih Split), a prijaviti se treba na mail mavena@mavena.hr, uz kratak životopis i motivaciju, najkasnije do petka 12. studenog 2021. u 12 sati.

PROGRAM

PRVI DIO

12.11.2021. Razred, Dom mladih Split

17h-19h Uvodni susret s Ivanom Meštrov, Kako digitalno mijenja (ili ne) načine produkcije, posredovanja i recepcije vizualnih činjenica kroz primjere, kratke vježbe kritičkog pisanja i razgovor

13.11.2021. Razred, Dom mladih Split i online

18h
 Slatka Konceptualna Umjetnica -virtualni umjetnički identitet koji nudi rješenje, hibridna konstrukcija i performativni tekstualni iskaz, predavanje i razgovor
19h razgovor

DRUGI DIO

1.12.2021. Razred, Dom mladih i online

18.00-18.45 Elena Apostolovski, vizualna umjetnica i kustosica

Elena Apostolovski (1994., Pula) diplomirala je 2020. godine pri Akademiji u Rijeci. Tijekom studija (2018. – 2020) radi kao voditeljica – kustosica Galerije Studentskog Kulturnog Centra Sveučilišta u Rijeci. Kustosica je izložbi međunarodnih autora unutar popratnog programa Međunarodnog studentskog filmskog festivala STIFF (U tren oka 2019, Zvučne okupacije 2020, Točka previda 2021, U prijenosu 2021.). Trenutno je na praksi u galeriji 1646. u Haagu (Nizozemska). Članica je HUIU-a Pula. Uz Petru Čargonju djeluje unutar nezavisne inicijative Spačke koja se bavi pretresanjem konvencionalnih načina gledanja kroz umjetničku praksu, kroz radionice, izložbe, diskusije, intervencije i različite umjetničke akcije bave se marginalnim perspektivama u umjetnosti i kulturi. Ove godine provele su radionicu suvremene umjetnosti i kritičkog mišljenja Gledanje naglavačke (2021) realiziranu unutar programa udruge Drugo more koja rezultira izložbom Ne damo vam sve.

Istezanje tijela u digitalno

Elena Apostolovski predstavlja recentne projekte koji se vežu za popratni program Međunarodnog studentskog filmskog festivala STIFF. Približava polaznicima praksu izlaganja digitalnih radova međunarodnih autora s fokusom na pristup postavu u izlaganju zvuka (Zvučne okupacije, 2020), gif animacija (U tren oka, 2019), video radova (U prijenosu, 2021) kroz što se otvaraju pitanja tjelesnosti i samopoimanja u digitalnom okruženju te tehnologije kao prostora nadzora (Točka previda, 2021) i prostora komunikacije (U društvu telefona i tableta, 2021). Predstavlja način rada galerije 1646 u kojoj trenutno radi a temelji se na samostalnim izlaganjima proizašlim iz eksperimenta.

3.12.2021. Razred, Dom mladih i online

18h Nina Kurtela, uspostave međuprostora i zajedničkih vremenskih zona, razgovor s umjetnicom
19h Ksenija Orelj, kustosica

Znate li koliko sljedećeg ima na svijetu? Molim, popunite ovdje (Gábor Attalai) Tema predavanja je performativni pristup oblikovanju izložbi kroz analizu kustoskih i umjetničkih praksi koje odstupaju od statičnog izložbenog formata, kombiniraju predmete ili rituale iz različitih razdoblja i kulturnih konteksta uz njegovanje aktivne uloge publike i specifičnih modusa socijalizacije unutar izložbenog prostora (npr. Brandon LaBelle, Janez Janša, Bik van der Pol; pojedini primjeri MMSU Rijeka…), što u vrijeme rastuće socijalne izolacije i digitalnog samotnjaštva, njeguje osjećaj privremenog zajedništva između neznanaca i propituje skriptiranost naših reakcija.

14.12.2021. Razred, Dom mladih i online

18h Agnieszka Roguski, kustosica i istraživačica, suautorica knjige Echoing Exhibition Views
Kada izložba ulazi u područje digitalnog, kao što se to sve više događa danas kada se u predstavljanju umjetnosti i kulture može uživati ​​pojedinačno iza ekrana, kako se onda pogled na izložbu optički, tehnički i kulturalno raspršuje? I kako ta transformacija odražava novo razumijevanje subjektivnosti?

TREĆI DIO

14.1.2022. Razred, Dom mladih i online

18h Razgovor s umjetnicom Andreom Resner i kustosicom Jasminom Šarić povodom izložbe “Girl who kisses butterflies” u sklopu ciklusa NMG@PRAKTIKA
19h Elena Veljanovska, kustosica, osvrt na perspektive investigativnih estetika

15.1.2022. Razred, Dom mladih Split i online

17-19h Razgovor, zaključci i evaluacija Škole

Kustoska škola program je udruge MAVENA – 36 njezinih čuda, koji se provodi u suradnji sa Koalicijom udruga mladih, Multimedijalnim kulturnim centrom Split i Platformom Doma mladih, a financira se putem javnih natječaja Ministarstva kulture i medija RH. Rad udruge Mavena podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva i Zaklada Kultura nova.

FB event

Press: