NMG@PRAKTIKA_Toni Mijač: Pretvori se u uho
Galerija MKC Split, Dom mladih, Ulica slobode 28
OTVORENJE: subota, 15. listopada 2022. u 21h
Izložba je otvorena do 21. listopada radnim danom od 17 do 20h
══════════════════════════════════════════
O RADU:
Performativnost svakodnevnice
Umjetnički projekt „Pretvori se u uho“ Toni Mijač prezentira kao dokumentarističko – umjetnički pristup tretiranju riječi i izreka prikupljenih iz ‘jezika svakodnevnice’, te njihovoj semantičkoj moći kada se njima na različite načine manipulira. Jezikoslovci nisu jedini istraživači koji su zainteresirani za semantiku. To područje jednako zanima i filozofe i psihologe. Nemoguće je povući jasnu crtu koja odvaja lingvistički pristup proučavanju semantike od filozofskog ili psihologijskog, ali možemo istaknuti nekoliko razlika. Postoji znatno preklapanje filozofskog i jezikoslovnog pristupa značenju, a i sami jezikoslovci pokazali su veliki interes za filozofska razmišljanja o toj temi. Ipak se mogu razaznati neke razlikovne točke. Riječi su direktan alat za izražavanje. Mogu biti doslovne, opisne, obmanjujuće, samostalne, ovisne, te višeznačne. Ovisno što ide ispred i nakon njih, te na kakav način su prikazane, mijenjaju svoje funkcije. Taj način, forma, ili medij prikazivanja u fokusu je interesa ovog projekta.
Odabrano područje autorovog prikupljanja tekstualnog materijala su kafe barovi, kao već tradicionalno mjesto okupljanja pojedinaca na gotovo svakodnevnom nivou, kao ritual svakodnevnice današnje kulture. Zbog toga je autoru ova polazišna točka bila iznimno relevantna za uzimanje semnatičkih materijala koji značajno progovaraju o trenutnoj atmosferi društva i vremena u kojem živimo. Materijal iz odabranih lokacija se skuplja na način da autor aktivno prisluškuje i zapisuje sve izgovorene riječi i rečenice koje se njemu izdvoje iz kakofonije ambijenta. U tom procesu, riječi i rečenice su skupljene u arhivu notacija. Same po sebi na papiru mogu i ne moraju sadržavati neko određeno značenje i/ili smisao, već se tretiraju kao sirovi materijal za daljnje postupke. U idućem koraku rada autor dovodi te iste bilješke u potpuno novu formu, preslagivajući ih u zasebne cjeline u kojima njihovi spojevi stvaraju dramaturške ‘priče’ koje nalikuju strukturi lirike, monologa, dijaloga, poezije, haiku-a ili čiste fikcije. Dok su u stvarnosti bile dio jedne priče, u ovom skladu stvaraju nove temelje i interpretativne vrijednosti, te im novi kontekst pruža beskrajne mogućnosti u kreiranju raznovrsnih fabula i kompozicija. U završnoj fazi rada, prikupljeni tekst je služio kao smjernica istraživanja relacija između forme, slike, prijevoda, dramaturgije i pripovijedanja. Svaki medij oživljava i označava svoj tekst na različit način. Odnos teksta, slike i zvuka se vodio putevima asocijativnosti, opisivanja, dokumentarizma, subjektivizma, loop-a i shuffle-a. Po završetku se stvorila scenska instalacija u kojoj mediji poput kazališnog performansa, filma, glazbe i ilustracije čine cjelokupnu atmosferu koja inicijalno polazi iz žamora kafića i preoblikuje se kroz razne dominantne medije koji nas u moderno vrijeme sa svih strana okružuju. Koncept rada se igra tim apsurdom krajnosti izvora i proizvoda (kafić – scena, razgovor – umjetnost) te nastaje kao svojevrsni portret aktualne društvene dokolice iz autorove perspektive.
– Natasha Kadin
══════════════════════════════════════════
O AUTORU:
Toni Mijač je filmski i novomedijski umjetnik rođen 1988. godine u Splitu. Završio je preddiplomski studij na Umjetničkoj Akademiji u Splitu, smjer Film i video, te diplomski studij na Akademiji Likovnih Umjetnosti u Zagrebu, smjer Novi mediji. Sudjelovao je u niz umjetničkih rezidencija, radionica, festivala i happening-a, uz šestogodišnje aktivno vodstvo filmskih škola za djecu na području Splita i Zagreba. Izlagao je na sedam samostalnih izložbi te na brojnim grupnim izložbama u galerijama HDLU, Klovićevi dvori, MSU, NMG@Praktika, GMK, Greta, Pogon Jedinstvo i KSET. Također je participirao i na raznim međunarodnim projektima koji su ugostili njegov rad u Austriji, Sloveniji, Njemačkoj, Portugalu, Litvi, Rumunjskoj i Velikoj Britaniji. U svom autorskom radu se pretežito igra sa impulsima svakodnevice na različitim životnim područjima, navikama i tendencijama, koje propituje koristeći jezik i izražajna sredstva različitih medija poput filma, videa, teksta, instalacije, fotografije i društvene prakse. Dosadašnja priznanja uključuju nagradu publike na HT-ovoj nagradi za suvremenu umjetnost 2018 u Zagreb za rad ‘Vezu (ni)je moguće uspostaviti’, 2. nagradu žirija na GRISIAyouth 2018 u Rovinju za rad ‘Vezu (ni)je moguće uspostaviti’ te 1. nagradu žirija na GRISIAyouth 2021 u Rovinju za rad ‘Slon Eye’. 2021. godine odabran je kao umjetnik u rezidenciji MagiC Carpets / Meta Cultural Foundation / LAB 852 programa.
══════════════════════════════════════════
KUSTOSICA: Natasha Kadin
KUSTOSI PROGRAMA NMG: Katarina Duplančić, Natasha Kadin, Vedran Perkov
DIZAJN: Nikola Križanac
PRIJEVOD: Katarina Duplančić
SURADNICI PROJEKTA: Slavena Verić, Mijo Jurišić, Stipe Jelaska, Nika Petrović,Barbara Munjas, Marin Cecić, Vincent Šepić, Ante Milić, Marin Remić, Duje Kundić,Nino Marini, Boris Stanić
KOPRODUKCIJA FILMA: Kino Klub Split
DOKUMENTACIJA: Damira Kalajžić
POSTAV: Katarina Duplančić, Eugen Jeličić, Natasha Kadin, Franko Sardelić Kolinac
DONATORI: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split
MAVENU PODRŽAVA: Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, MKC, PDM, Tea Mijač, Krešimir Vukušić, Boris Poljak, Maja Plazibat, Ena Šurija, Ana Radeljak, Kažimir Cukar, Ana Ezgeta, Šime Bilić, Giacomo Cenci, Retes d.o.o, Lumer Shop, Kafić Šore
══════════════════════════════════════════
PRESS
slobodnadalmacija.hr/mozaik/panorama/par-godina-sam-po-kaficima-prisluskivao-ljude-oko-sebe-i-zapisivao-zanima-vas-sto-o-splicanima-ali-i-drugima-ima-reci-toni-mijac-evo-gdje-cete-sve-saznati-uzbudljivo-je-1232191
culturenet.hr/hr/toni-mijac-pretvori-se-u-uho/186354
dom-mladih.org/ispod-bine-sound-art-festival-2022/
══════════════════════════════════════════