NMG@MKC_LUCIJA BUŽANČIĆ: VREMENSKE LINIJE

19 – 23 / 08 / 2024

OTVORENJE: Ponedjeljak, 19. kolovoza 2024. u 20:00

Izložba je otvorena za posjetitelje od ponedjeljka do petka u radnom vremenu galerije od 18 do 21 sati.

Galerija MKC

Dom mladih Split,

Ulica Slobode 28

Nešto je izraslo iz pukotina i zidova i zauzelo sve prazne prostore u jednom gradu uz more.Ovaj kratki film govori o gentrifikaciji mjesta koje se s pojavom turizma pretvorilo pravi arheološki lokalitet.

Pričamo o Splitu, naravno. Gradu fenomenalne urbanističke strukture, koja je polagano, stoljećima bubrila u njegovoj povijesnoj jezgri i preljevala se preko zidina palače.

Dioklecijanova palača nikada nije bila arheološki lokalitet za čije razgledavanje treba platiti ulaznicu. Od VII. stoljeća palača živi kao grad Split, a najopćenitija literatura ili enciklopedijska natuknica istaknut će karakteristični fenomen neprekinutog života. Split više nije tranzitni grad već je postao destinacija gdje trend turizma ne jenjava. Punktovi koji su nekad oblikovali mediteranski identitet grada nestaju. Sigurno stanovanje postaje nedostižno, dok sezonski rad prevladava, a turistifikacija sve više narušava lokalni identitet i zajednicu. Grad se pretvara u kulisu za mase turista. Prvi put nakon Dioklecijana, život je istisnut iz grada i napokon postaje pravi arheološki park koji nudi dodatne sadržaje za ugodan i nezaboravan boravak, REAL LOCAL PEOPLE, a tu su i work-friendly specialty coffee shops with free WiFi.

Aludirajući na grad kao kulisu, scenografiju kratkog animiranog filma Zasićenje Lucije Bužančić iz 2022. čine karakteristične vizure Dioklecijanove palače, poput fasade Zlatnih vrata ili Cararrine poljane, no uglavnom ih jedva prepoznajemo od nedefiniranih nakupina boje koje svojom kretnjom preplavljuju ulice. Fokus nije isključivo na turizmu kao soiološkom fenomenu. Zato mase turista i jesu prikazane kao nedefinirane mase boje među kojima prepoznajemo rijetke likove stanovnika – real local people, koje s distopijskim prizvukom kao atrakciju najavljuje znak na ulazu u palaču, tu je pokoji golub i mačke. Za shvaćanje ovog filma ključna je vizualna interpretacija subjektivnog osjećaja nedostupnosti ili oduzetosti prostorne, a time i identitetske dimenzije grada. Prikazani su preživjeli, živopisni detalji mediteranske kulture življenja, pa nakon ovog animiranog filma za mene preostali tiramoli, kao i mačka koja mirno promatra sve mijene, postaju simbol otpora (pošto još nemamo zračne koridore po kaletama koji bi tiramolima uzeli mjesto).

Mačka je motiv koji se ponavlja u amaterskom dokumentarnom filmu Karla Grenca iz 1988. godine Dioklecijanova palača anno Domini 1988. No ovdje, ona je prikazana kao dio komunalnog nereda, simbol zapuštenosti i zabrinjavajućeg stanja u povijesnoj gradskoj jezgri što je ujedno bio i povod snimanja filma. U inicijativu Društva prijatelja kulturne baštine Split, Grencov dokumentarni film sniman vlastitom VHS kamerom, uz druge materijale i popratni diskurzivni program, prikazan je javnosti na izložbi organiziranoj iste godine, a isptivanje javnog mijenja pokazalo je kako su stanovnici grada uglavnom šokirani stanjem u centru grada te ga nisu bili nimalo svjesni. Stoga je jasno kako se kao društvo i pojedinci moramo podsjećati na vrijednost vlastitog kulturnog naslijeđa, ali i konstantno osvješćivati aktualne probleme, bilo da se radi o izložbama ili primjerice kritičkim tekstovima ili tribinama, što mi se istovremeno čini apsurdno ali nužno.

Posljednjih godina, autorski radovi te akcije lokalnih umjetnika i kulturnih radnika upozoravaju na gentrifikaciju sredine uslijed stihijske turistifikacije, dok aktualna izložba Lucije Bužančić nastavlja taj odgovorni niz kojeg započinje animiranim filmom Zasićenje, a nastavlja dvije godine kasnije izložbom Vremenske crte. Dijalogom autoričinog animiranog filma i odabranih amaterskih snimki Karla Grenca, kroz eksperimentalni izložbeni koncept stvoren je nekonvencionalan dokumentarni film, čija se konačna montaža slike i zvuka realizira u galerijskom prostoru. Na originalan način prikazana je ne toliko urbana transformaciju grada zadnjih 40 godina, koliko je u fokusu tema odnosa prema životnom prostoru, naslijeđu i kulturnom identitetu. Prikazane su crtice iz dva različita perioda, kojima su autori pristupili potpuno različito, na sebi specifičan i intuitivan način, a veže ih temeljno ista motivacija. Interakcijom dva različita filmska žanra Lucija Bužančić prikazala je odnos zajedničkog i osobnog, prostora realnosti na filmu i crtežu čime se otvara mogućnost za fantastično, kao i mjesto u kojem dovršavamo montažu ovog neobičnog dokumentarnog filma dodavanjem vlastitog viđenja turistifikacije te transformacije životne sredine. Stoga, namjera ove izložbe nije striktno dokumentarna ili aktivistička već je u kontekstu ovakvih tema jednako važno ispričati priču onako kako je sami vidimo i osjećamo, u čemu je Lucija Bužančić iznimno vješta.

Jelena Šimundić Bendić

Lucija Bužančić (1989.) je animatorica, ilustratorica i autorica animiranih filmova. Magistrirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a zahvaljujući njenom diplomskom filmu Proces, uvrštena je na listu novih europskih talenata. Aktivno izlaže od 2019. godine, a ističu se izložbe Na brdu_skice za izmještanje u suradnji s dokumentaristicom Karlom Crnčević u sklopu VOX Feminae festivala. Potom slijedi prva samostalna izložba ilustracija Plave faze 2020. godine u zagrebačkom baru Botaničar inspirirane modnim savjetima Žuži Jelinek iz 60-ih godina, a kao nastavak ciklusa slijedi izložba Tajna dobro odjevene žene 2022. godine (Nagrada projekta Art Bubble) te izložba serije ilustracija Hlad u sklopu projekta Razglednice (Lab852). Surađuje sa cirkuskom umjetnicom Dorom Komendom od 2021. godine, a zajedno su osmislile i izvele cirkusku predstavu Linija, dok je predstava Outline u produkciji. U produkcij Ustanove Zagreb film realizira je dva samostalna animirana filma Iris iz 2020. godine, te film Zasićenje iz 2022. godine.

VIZUALI NA NASLOVNICI:

Lucija Bužančić, Zasićenje, 2022., 10’15” (kadar iz filma)

Karlo Grenc, Dioklecijanova palača anno Domini 1988, 1988. (kadar iz filma)

KUSTOSICA / Jelena Šimundić Bendić

KUSTOSI PROGRAMA NMG / Natasha Kadin, Vedran Perkov, Jelena Šimundić Bendić

PRIJEVOD / Jelena Šimundić Bendić

DOKUMENTACIJA / Marko Lukić

POSTAV / Lucija Bužančić, Jelena Šimundić Bendić

TEHNIČKI POSTAV / Marin Renić

DONATORI / Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split

MAVENU PODRŽAVA / Zaklada Kultura nova

ZAHVALE / Karlo Grenc, Ivor Plužarić KUM, MKC, PDM

DIZAJN / Nikola Križanac

TISAK / Kopiring

https://split.hr/kalendar/nmgmkc-lucija-buzancic-vremenske-crte
https://kulturpunkt.hr/najava/izlozba/lucija-buzancic-vremenske-crte/
https://dom-mladih.org/nmgmkc-lucija-buzancic-vremenske-crte/
http://pdm.hr/nmgmkc-lucija-buzancic-vremenske-crte/
https://www.culturenet.hr/hr/vremenske-crte-lucije-buzancic-u-splitskoj-galeriji-mkc/211103
https://ajme.hr/kolovoz-u-domu-mladih-kvalitetni-kreativni-i-aktivni-ljetni-dani/
https://visitsplit.com/hr/6700/travanj-u-domu-mladih
https://svijetkulture.com/vremenske-crte-izlozba-lucije-buzancic-u-galeriji-mkc-doma-mladih-split/
http://film-mag.net/wp/?p=56200
https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/dalmacija-u-ritmu-ljeta-tjedni-vodic-kulturnih-i-zabavnih-dogadanja-1411352
https://slobodnadalmacija.hr/kultura/art-dizajn/get-cu-uvijek-ukljucivati-u-svoje-radove-no-zalosti-me-sto-bi-split-mogao-biti-grad-u-koji-pozelite-doci-samo-jednom-1414786