NMG@PRAKTIKA_Tomislav Hršak: SPOMENIK…

NMG@PRAKTIKA_Tomislav Hršak: SPOMENIK…
OTKRIVANJE SPOMENIKA: Stepinčeva 69, 15. rujna 2023. u 18h
OTVORENJE IZLOŽBE: galerija kluba Kocka, Dom mladih Split,
Ulica slobode 28, 16. rujna 2023. u 20h

O RADU:

Proglašavanje konstrukcije za otprašivanje tepiha umjetničkim djelom ili još više – spomenikom, koliko je to umjetnost?

Koliko je vrijedno – i je li uopće vrijedno – potom, izvoditi igrokaz otvorenja spomenika u nekom anonimnom kvartu, među nekim zgradama, nagurujući se između automobila na improviziranome parkingu?

Benevolentno i s puno razumijevanja, mogli bismo sve skupa (o)pravdati formulacijama kako se radi o ustaljenoj umjetničkoj praksi ready made-a, aproprijacijom kao legitimnim činom umjetničkog izražaja, a čin otvorenja nazvati happeningom ili eventom koji za razliku od elitizma muzejsko-galerijske promocije silazi među građane te koji svojom inkluzivnošću širi krug potencijalne publike.

Konstrukcije za otprašivanje tepiha bile su uobičajeni, standardni dio urbano-komunalne opreme među novogradnjama iz pedesetih, šezdesetih i dijela sedamdesetih godina prošlog stoljeća, poput javne rasvjete, klupa ili kanta za smeće. Škola, ambulanta, vrtić ili, primjerice, dječje igralište bili su sadržaj svakog novoizgrađenog kvarta. Može se, bez puno filozofiranja, reći da se o životu i življenju smišljeno te planski promišljalo i radilo.
A onda su došli usisivači s mogućnošću dubinskog čišćenja pa je potreba za konstrukcijama za otprašivanje počela bivati sve manja. Usporedno s time, volja da se o urbanizmu planski razmišlja sve više je ustupala pred ekonomskim zahtjevima. Kvartovi su postajali sve izgrađeniji, a društveni, kulturni i sportski sadržaji sve manje prisutni.
Bavi li se, onda, Tomislav nostalgičnim pogledom na prošlost? Oplakuje li socijalističko društveno uređenje i njegova pozitivna postignuća? Popularno je to danas raditi, znate.

Svrstava li ga to u krug suvremenih autora s istančanim senzibilitetom za društveno-političko nasljeđe? Čini li ga to kritičarem konzumerizmom obilježenog zeitgeista? Ili?
Ili se Tomislav samo zajebava?

Stavimo se, nakratko, u njegovu situaciju.

Nedavno diplomirani akademski kipar, tijekom studija učio je o velikanima umjetnosti, analizirao njihova djela, divio se majstorstvu prikaza i vladanju materijalima koje su koristili. Veliki dio pažnje odlazio je na skulpture u javnom prostoru, posebno na spomenike. Spomenike uklopljene u urbani ambijent ili u prirodu. Neka od tih djela dominiraju prostorom, podređuju okolinu sebi, a neka su tiho, nenametljivo, uklopljena u svoj okoliš. U svakom slučaju radilo se smišljeno i planski.

Svjestan je Tomislav da je to danas gotovo neizvedivo. Rijetki su primjeri dobre spomeničke plastike, a još rjeđe prilike da se – posebno mladom autoru – pruži prilika da okuša svoj talent i znanje izvedbom monumentalnog djela. Što mu onda preostaje?

Da s nostalgijom gleda na neka prošla vremena? Vremena koje nije živio, o kojima zna iz priča, fotografija, filmova ili iz mitologije drugih, u to doba možda sretnijih, bezbrižnijih, definitivno mlađih ljudi?

Zajebava se Tomislav na inteligentan način i na svoj račun.

Činom proglašenja spomenikom jedne, za današnje vrijeme, bespotrebne i banalne konstrukcije, Tomislav je otvorio i postavio više pitanja o svrsi umjetnosti, načinima, trendovima i strategijama kojima se danas umjetnost vodi i usmjerava; o tome što je skulptura i što je spomenik; o estetici, kvaliteti, smislu i svrsi… Na kraju, o stavu i poziciji umjetnika.

Humorom prožet, ovaj rad otvara veliki broj ozbiljnih pitanja i ukazuje na kritične točke stanja u društvu, u umjetnosti i kulturi uopće.

Za razliku od mnogih, posebno onih koji iz pozicije moći odlučuju o navedenom, Tomislav nam barem ne baca prašinu u oči.

Vedran Perkov


O AUTORU:
Tomislav Hršak rođen je 10. 6. 1992. u Zagrebu. Diplomirao je 2017. na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Za svoj rad dobio je nekoliko nagrada (2022. Dobitnik Grand prix nagrade Erste Fragmenti 18, Lauba Zagreb; 2017. Dobitnik Rektorove nagrade za projekt Bojom do zdravlja 2014). Komisijskim odabirom najboljih studentskih radova u akademskoj godini 2013./14. izabran je rad ready-made Kofer za Fundus ALU. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika od 2021. godine i udruge HDLU od 2016. godine kao i udruge prirodno-umjetnički Kružok.

KUSTOS: Vedran Perkov
KUSTOSI PROGRAMA NMG: Katarina Duplančić, Natasha Kadin, Vedran Perkov
DIZAJN: Nikola Križanac
PRIJEVOD: Katarina Duplančić
DOKUMENTACIJA: Glorija Lizde
POSTAV: Tomislav Hršak
DONATORI: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split
MAVENU PODRŽAVA: Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, MKC, PDM

FLYER:
tomislav_flajer

FACEBOOK:
https://www.facebook.com/events/232950679718478/

PRESS:

https://www.hdlu.hr/2023/09/izlozba-i-otkrivanje-spomenika-tomislava-hrsaka-spomenik-u-splitu/

https://www.culturenet.hr/hr/nmg-praktika_tomislav-hrsak-spomenik/198462