NMG@PRAKTIKA_Adela Jušić: Stvarno, ali ne i istinito

OTVORENJE: četvrtak, 14. listopada 2021. u 20 h
Galerija kluba Kocka, Dom mladih Split, Ulica slobode 28

Izložba je otvorena do petka, 22. listopada, a pogledati je možete prethodnom najavom na broj: 0989602701.
 


 

Adela Jušić u svom se umjetničkom radu već dugi niz godina bavi istraživanjem ostavštine Antifašističkog fronta žena Bosne i Hercegovine i Jugoslavije, a već smo 2016. godine imali priliku predstaviti njen didaktički kolaž na izvanjskom staklu Doma mladih, pod nazivom „Eto nam žena“. Razdoblje koje najviše zaokuplja Adelinu pažnju je kratki povijesni period kad su žene bile aktivne članice društveno-političkih zbivanja, u i neposredno nakon Drugog svjetskog rata. Naime, nakon rata, politički vrh je smatrao kako se uspostavom pravne jednakosti između muškaraca i žena riješilo i “žensko pitanje”. Naredbom CK KPJ AFŽ se na svom posljednjem Kongresu 1953. samoukinuo, upravo pod izlikom da je dostignuta jednakost muškaraca i žena te da revolucionarna organizacija (što je AFŽ bio) u postrevolucionarnom periodu više nema razloga za djelovanje. Pedesetih godina 20. stoljeća žene su pozvane da uz ulogu udarnice-radnice na sebe preuzmu i “prirodne” uloge majke, domaćice, odgajateljice i njegovateljice. Ovim se pitanje opće emancipacije društva zaustavilo na pragu procesa ženske emancipacije, čime je nepovratno, barem u Jugoslaviji, žene iz aktivnih revolucionarnih subjekata pretvorilo u pasivne subjekte lišene političke moći, konzumentice i potrošačice uglavnom suštinski patrijarhalnih sadržaja.
Izložba i projekt Stvarno, ali ne i istinito nastao je 2017. te je tada prezentiran u Ljubljani i Sarajevu, a sada ga u ponešto izmijenjenom obliku predstavljamo u Splitu. Opsežni projekt obuhvaća radove u različitim medijima, baveći se relativno kratkim vremenskim razdobljem od početka Drugog svjetskog rata do sredine pedesetih godina prošlog stoljeća, u kojem je došlo do drastične promjene u politici prema ženama. Izložba u Splitu predstavit će nekoliko recentnih radova kojima se Jušić aktivno bavi u posljednjem desetljeću i konstantno ih nadopunjuje novim radovima, istovremeno radeći na Online arhivu AFŽ-a, zajedno s kolegicama iz CRVENE – udruženja za kulturu i umjetnost iz Sarajeva.

Riječ je o radovima:

Ako zatreba, svi smo armija, serija umjetničkih intervencija na fotomonografiji Sutjeska 1943-73;
Nepoznata Partizanka, foto i video dokumentacija skulpture i akcije u javnom prostoru u Sarajevu;
Heroizam rada, veliki poster nazvan po krilatici kojom su se tada nazivali veliki fizički napori žena u popravku države nakon rata;
Bijela suknja, crvena suknja, nastao na temelju pripovijesti o Ravijojli Janković i Mariji Bursać iz knjige Žene heroji (1967) u kojoj su ženske ličnosti prikazivane u duhu glorifikacije antifašističke borbe. Postavljen u vitrinu, rad dobiva muzejski kontekst i upozorava na nedostatak takvih svjedočanstava u povijesnim institucijama;
Opsada, digitalni crtež printan na svili, baziran na pravoj mapi opsade Sutjeske iz Drugog svjetskog rata;
Volja za moć, dvije fotografije gdje prva prikazuje sastanak AFŽa u selu Hrastovac, Banija, a na drugoj je prva vlada Demokratske Federativne Jugoslavije.

Adela Jušić već dugi niz godina u svojim radovima problematizira sudjelovanje žena u NOB-u i s tim povezane politike sjećanja, kao i ključni period nakon samog Drugog svjetskog rata u kojem su žene, nakon što su rame uz rame s muškarcima obnovile razrušenu domovinu, politički i manipulatorski bile „vraćene“ nazad u dom, kuću, kuhinju i ložnicu. Jušić smatra kako je time emancipacijski proces žena na području bivše Jugoslavije uvelike umanjen, na neko vrijeme čak i zaustavljen, te je njen umjetnički i aktivistički fokus usmjeren na načine (re)kreiranja politika sjećanja, povezanih s ulogom žena u spomenutom vremenu.
 


 

O AUTORICI

Adela Jušić rođena je u Sarajevu, Bosna i Hercegovina, 1982, gdje živi i radi. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu 2007 i magistrirala Ljudska prava i demokraciju u Jugoistočnoj Europi, Univerzitet u Sarajevi i Bologni 2013. Osnivačica je, a do 2019. godine koordinirala je i bila aktivno uključena u kulturne projekte Udruženja za kulturu i umjetnost CRVENA. Jedna je od dvije autorice online arhiva Antifašističke borbe žena Bosne i Hercegovine i Jugoslavije (www.afzarhiv.org). Izlagala je na brojnim međunarodnim izložbama kao što su: Frestas – Trijenale umjetnosti, Sorocaba, Sao Paolo, Manifesta 8; Murcia, Videonale Kunstmuseum Bonn; Image Counter Image, Haus der Kunst, Munich; Ja više nikada neću pričati o ratu, Färgfabriken, Stockholm, Balkan Insight, Pompidou Centar, Paris, itd. Bila je na brojnim rezidencijalnim programima za umjetnike/ce (ISCP, New York, Kulturkontakt Vienna, itd.) i dobitnica je nagrada YVAA 2010, Henkel Young Artist Price CEE 2011 i Specijalne nagrade Oktobarskog salona 2013.
Njen rad nerijetko polazi od osobnog iskustva i memorije, te je izrazito feministički i političan. Adela Jušić se bavi videom, video performansom koristeći se narativom i svojim glasom kao glavnim elementom izražavanja. Radi i instalacije, kao i feminističke didaktičke radove u javnom prostoru koji se uglavnom sastoje od teksta.

http://adelajusic.wordpress.com
 


 

KUSTOSICA: Natasha Kadin
KUSTOSI PROGRAMA NMG: Katarina Duplančić, Natasha Kadin, Vedran Perkov
DIZAJN: Nikola Križanac
PRIJEVOD I DOKUMENTACIJA: Katarina Duplančić
POSTAV: Luce Bračika, Franko Sardelić Kolinac
DONATORI: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split
MAVENU PODRŽAVA: Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, MKC, PDM

 

FB event

 


 
Press:

https://slobodnadalmacija.hr/split/veceras-se-u-splitu-otvara-izlozba-o-afz-u-organizaciji-koja-je-okupljala-dva-milijuna-zena-borile-su-se-s-puskom-a-onda-ih-je-politika-vratila-u-kuhinju-1134902;
https://fbl.ba/samostalna-izlozba-adele-jusic-u-splitu/;
https://dom-mladih.org/nmgpraktika_adela-jusic-stvarno-ali-ne-i-istinito/;
https://cooltura-split.com/events/328.